W Kopalni Soli w Bochni2 grudnia uczniowie klas I-III zwiedzili kopalnię i nie tylko…Czytaj dalej
Nie było to bowiem zwykłe zwiedzanie tego miejsca.Tym razem był to pobyt edukacyjny pt.„ Spotkanie ze Świętym Mikołajem- jako spotkanie z tradycją”. Mikołaj zwrócił się do dzieci z prośbą o pomoc w poszukiwaniu worka na prezenty, który zaginął Mu w czasie zwiedzania najstarszej kopalni. Zostawił w tym celu list ze wskazówkami, za pomocą których dzieci mogły odszukać zaginiony przedmiot i dotrzeć wprost na spotkanie z Mikołajem, który podarował im drobne prezenty i woreczek soli. Mikołaj poprosił dzieci, żeby sól z woreczka wykorzystały dopiero w czasie wigilii, ponieważ wszystkie potrawy doprawione tą solą uzyskają niecodzienny smak .Cały scenariusz został opracowany w taki sposób, aby zaproponować interaktywną formę zwiedzania najstarszej kopalni soli w Polsce w formie dostosowanej do potrzeb dzieci z klas I – III. Z jednej strony była to wspaniała lekcja historii i faktów , a z drugiej możliwość poznania pewnych wartości , które za tymi tradycjami stoją.Z pewnością była to także bardzo atrakcyjna i orginalna forma zwiedzania Kopalni Soli.
W Kopalni Soli w Bochni
2 grudnia uczniowie klas I-III zwiedzili kopalnię i nie tylko…Czytaj dalej
Nie było to bowiem zwykłe zwiedzanie tego miejsca.Tym razem był to pobyt edukacyjny pt.„ Spotkanie ze Świętym Mikołajem- jako spotkanie z tradycją”. Mikołaj zwrócił się do dzieci z prośbą o pomoc w poszukiwaniu worka na prezenty, który zaginął Mu w czasie zwiedzania najstarszej kopalni. Zostawił w tym celu list ze wskazówkami, za pomocą których dzieci mogły odszukać zaginiony przedmiot i dotrzeć wprost na spotkanie z Mikołajem, który podarował im drobne prezenty i woreczek soli. Mikołaj poprosił dzieci, żeby sól z woreczka wykorzystały dopiero w czasie wigilii, ponieważ wszystkie potrawy doprawione tą solą uzyskają niecodzienny smak .Cały scenariusz został opracowany w taki sposób, aby zaproponować interaktywną formę zwiedzania najstarszej kopalni soli w Polsce w formie dostosowanej do potrzeb dzieci z klas I – III. Z jednej strony była to wspaniała lekcja historii i faktów , a z drugiej możliwość poznania pewnych wartości , które za tymi tradycjami stoją.Z pewnością była to także bardzo atrakcyjna i orginalna forma zwiedzania Kopalni Soli.
Ósmoklasiści w WarszawieUczniowie klasy VIII od 1 do 3 grudnia zwiedzali stolicę PolskiCzytaj dalej
Trzy grudniowe dni nasi najstarsi uczniowie pod opieką mgr Doroty Morek i mgr Rafała Woźniaka spędzili na poznawaniu Warszawy. Podczas wycieczki mogli podziwiać Łazienki Królewskie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Pałac Kultury i Nauki, Stare Miasto, Grób Nieznanego Żołnierza, Cmentarz Powązkowski.Uczniowie odwiedzili także Centrum Nauki Kopernik ,Stadion Narodowy oraz zwiedzili pałac w Wilanowie.Mamy nadzieję,że wyjazd dostarczył ósmoklasistom wielu wrażeń i zachęcił ich do ponownego odwiedzenie polskiej stolicy.
>>Link do galerii<<
Ósmoklasiści w Warszawie
Uczniowie klasy VIII od 1 do 3 grudnia zwiedzali stolicę PolskiCzytaj dalej
Trzy grudniowe dni nasi najstarsi uczniowie pod opieką mgr Doroty Morek i mgr Rafała Woźniaka spędzili na poznawaniu Warszawy. Podczas wycieczki mogli podziwiać Łazienki Królewskie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Pałac Kultury i Nauki, Stare Miasto, Grób Nieznanego Żołnierza, Cmentarz Powązkowski.Uczniowie odwiedzili także Centrum Nauki Kopernik ,Stadion Narodowy oraz zwiedzili pałac w Wilanowie.Mamy nadzieję,że wyjazd dostarczył ósmoklasistom wielu wrażeń i zachęcił ich do ponownego odwiedzenie polskiej stolicy.
>>Link do galerii<<
>>Link do galerii<<
My uczniowie ślubujemy30 listopada był ważnym dniem dla naszych pierwszoklasistówCzytaj dalej
W ostatnim dniu listopada odbyła się w naszej szkole uroczystość Ślubowania uczniów klasy I. Jest to bardzo ważna chwila ,ponieważ wtedy zostają oni przyjęci do szkolnej społeczności. Pierwszoklasiści przedstawili zgromadzonym na sali gimnastycznej uczestnikom uroczystości-rodzicom,nauczycielom i uczniom przygotowany pod opieką wychowawcy mgr Beaty Pająk program artystyczny,podczas którego zaprezentowali oni swoją wiedzę ,umiejętności muzyczne i taneczne. Po występie uczniowie klasy I złożyli uroczyste ślubowanie ,że będą wzorowo wypełniać swoje uczniowskie obowiązki, dbać o honor szkoły i postępować zgodnie z przyjętymi w niej zasadami.Każdy uczeń został pasowany przez Panią Dyrektor mgr Stanisławę Czarniak na ucznia i otrzymał pamiątkowy dyplom .Nie zabrakło słodkiego poczęstunku przygotowanego przez rodziców i drobnych upominków. Życzymy naszym najmłodszym uczniom,aby nauka i pobyt w naszej szkole dostarczał im wielu wrażeń. Serdeczne podziękowania dla wszystkich osób zaangażowanych w przygotowanie tegorocznej uroczystości Ślubowania.
>>Link do galerii<< (w przygotowaniu)
Dzień wcześniej nasi pierwszoklasiści wzięli udział w testach wiedzy i sprawnościowym, przygotowanych przez członków Samorządu Uczniowskiego, celem których było sprawdzenie ich gotowości do godnego reprezentowania Naszej Szkoły. Uczestnicy doskonale poradzili sobie z torem przeszkód i pytaniami z różnych dziedzin!
>>Link do galerii<<
My uczniowie ślubujemy
30 listopada był ważnym dniem dla naszych pierwszoklasistówCzytaj dalej
W ostatnim dniu listopada odbyła się w naszej szkole uroczystość Ślubowania uczniów klasy I. Jest to bardzo ważna chwila ,ponieważ wtedy zostają oni przyjęci do szkolnej społeczności. Pierwszoklasiści przedstawili zgromadzonym na sali gimnastycznej uczestnikom uroczystości-rodzicom,nauczycielom i uczniom przygotowany pod opieką wychowawcy mgr Beaty Pająk program artystyczny,podczas którego zaprezentowali oni swoją wiedzę ,umiejętności muzyczne i taneczne. Po występie uczniowie klasy I złożyli uroczyste ślubowanie ,że będą wzorowo wypełniać swoje uczniowskie obowiązki, dbać o honor szkoły i postępować zgodnie z przyjętymi w niej zasadami.Każdy uczeń został pasowany przez Panią Dyrektor mgr Stanisławę Czarniak na ucznia i otrzymał pamiątkowy dyplom .Nie zabrakło słodkiego poczęstunku przygotowanego przez rodziców i drobnych upominków. Życzymy naszym najmłodszym uczniom,aby nauka i pobyt w naszej szkole dostarczał im wielu wrażeń. Serdeczne podziękowania dla wszystkich osób zaangażowanych w przygotowanie tegorocznej uroczystości Ślubowania.
>>Link do galerii<< (w przygotowaniu)
Dzień wcześniej nasi pierwszoklasiści wzięli udział w testach wiedzy i sprawnościowym, przygotowanych przez członków Samorządu Uczniowskiego, celem których było sprawdzenie ich gotowości do godnego reprezentowania Naszej Szkoły. Uczestnicy doskonale poradzili sobie z torem przeszkód i pytaniami z różnych dziedzin!
>>Link do galerii<<
>>Link do galerii<< (w przygotowaniu)
Dzień wcześniej nasi pierwszoklasiści wzięli udział w testach wiedzy i sprawnościowym, przygotowanych przez członków Samorządu Uczniowskiego, celem których było sprawdzenie ich gotowości do godnego reprezentowania Naszej Szkoły. Uczestnicy doskonale poradzili sobie z torem przeszkód i pytaniami z różnych dziedzin!
>>Link do galerii<<
V Ogólnopolski Konkurs Kaligraficzny im.Józefa Korzeniowskiego2 uczennice z naszej szkoły wzięły w nim udziałCzytaj dalej
24 listopada odbył się etap szkolny konkursu.Uczestniczyły w nim szóstoklasistka Anna Kowalska oraz siódmoklasistka Emilia Zielińska.Zadanie konkursowe polegało na pięknym przepisaniu zadanego tekstu na gładkiej kartce formatu A4 piórem wiecznym lub maczanym oraz ozdobieniu go iluminacjami ,inicjałem lub bordiurą brushpenami lub pisakami kaligraficznymi .Uczennice przepisywały fragment Listów autorstwa J.R.R.Tolkiena:” W każdej chwili liczy się to, kim jesteśmy i co robimy, a nie to, kim planujemy być i co planujemy robić.”Jeżeli komisja konkursu zakwalifikuje ich prace do kolejnego etapu,uczennice wezmą udział w etapie wojewódzkim.Życzymy powodzenia i dziękujemy za udział w konkursie.

V Ogólnopolski Konkurs Kaligraficzny im.Józefa Korzeniowskiego
2 uczennice z naszej szkoły wzięły w nim udziałCzytaj dalej
24 listopada odbył się etap szkolny konkursu.Uczestniczyły w nim szóstoklasistka Anna Kowalska oraz siódmoklasistka Emilia Zielińska.Zadanie konkursowe polegało na pięknym przepisaniu zadanego tekstu na gładkiej kartce formatu A4 piórem wiecznym lub maczanym oraz ozdobieniu go iluminacjami ,inicjałem lub bordiurą brushpenami lub pisakami kaligraficznymi .Uczennice przepisywały fragment Listów autorstwa J.R.R.Tolkiena:” W każdej chwili liczy się to, kim jesteśmy i co robimy, a nie to, kim planujemy być i co planujemy robić.”Jeżeli komisja konkursu zakwalifikuje ich prace do kolejnego etapu,uczennice wezmą udział w etapie wojewódzkim.Życzymy powodzenia i dziękujemy za udział w konkursie.



Znamy wyniki gry terenowej Niepodległa 1918 25 listopada organizatorzy ogłosili listę zwycięzców-mamy powody do dumyCzytaj dalej
Naszą szkołę reprezentowało 5 drużyn o nazwach- Niepodległe Dziewczyny ,Biało-Czerwoni,Niepodlegli,Białe Orły i Wolna Polska.Wszystkie zdobyły miejsca na podium- 4 zajęły równorzędne I miejsce a jedna II .Każdy uczestnik otrzymał nagrody rzeczowe ufundowane przez Centrum Kultury w Kalwarii Zebrzydowskiej.Serdecznie gratulujemy!




Znamy wyniki gry terenowej Niepodległa 1918
25 listopada organizatorzy ogłosili listę zwycięzców-mamy powody do dumyCzytaj dalej
Naszą szkołę reprezentowało 5 drużyn o nazwach- Niepodległe Dziewczyny ,Biało-Czerwoni,Niepodlegli,Białe Orły i Wolna Polska.Wszystkie zdobyły miejsca na podium- 4 zajęły równorzędne I miejsce a jedna II .Każdy uczestnik otrzymał nagrody rzeczowe ufundowane przez Centrum Kultury w Kalwarii Zebrzydowskiej.Serdecznie gratulujemy!









Zabawy andrzejkoweUczniowie z klas I-III spędzili czas na wspólnej zabawieCzytaj dalej
18 listopada na sali gimnastycznej naszej szkoły oraz w Punkcie Filialnym w Podolanach uczniowie z klas I-III wzięli udział w zorganizowanej dla nich zabawie andrzejkowej w związku ze zbliżającymi się andrzejkami-świętem obchodzonym w nocy z 29 na 30 listopada. Podczas zabawy prowadzonej przez wodzirejów dzieci wzięły udział w pokazie mody andrzejkowej, przygotowanych zabawach,pląsach i tańcach. Nie zabrakło oczywiście tradycyjnych andrzejkowych wróżb oraz słodkich przekąsek przygotowanych przez rodziców. Mamy nadzieję, że tegoroczne zabawy andrzejkowe będą miło wspominane przez ich uczestników…
Zabawy andrzejkowe
Uczniowie z klas I-III spędzili czas na wspólnej zabawieCzytaj dalej
18 listopada na sali gimnastycznej naszej szkoły oraz w Punkcie Filialnym w Podolanach uczniowie z klas I-III wzięli udział w zorganizowanej dla nich zabawie andrzejkowej w związku ze zbliżającymi się andrzejkami-świętem obchodzonym w nocy z 29 na 30 listopada. Podczas zabawy prowadzonej przez wodzirejów dzieci wzięły udział w pokazie mody andrzejkowej, przygotowanych zabawach,pląsach i tańcach. Nie zabrakło oczywiście tradycyjnych andrzejkowych wróżb oraz słodkich przekąsek przygotowanych przez rodziców. Mamy nadzieję, że tegoroczne zabawy andrzejkowe będą miło wspominane przez ich uczestników…
Niepodległa.1918-gra w terenie12 listopada 13 uczniów naszej szkoły ruszyło w teren śladami naszej historiiCzytaj dalej
Z okazji Święta Niepodległości Centrum Kultury w Kalwarii Zebrzydowskiej przygotowało grę w terenie o charakterze edukacyjnym, upowszechniającą wiedzę z zakresu historii i kultury Państwa Polskiego, a zwłaszcza wydarzenia, ludzi i miejsca związane z walką Polaków o własne państwo, odzyskaniem przez Polskę niepodległości i kształtowaniem się niepodległego państwa. Z ciekawej formy poznawania polskiej historii i możliwości wyrażenia swojego patriotyzmu skorzystała grupa 13 chętnych uczniów z naszej szkoły z klas V-VII : Oliwia Majcherczyk, Magdalena Grodecka, Zuzanna Kos, Paulina Kos,Anna Kowalska,Krzysztof Oleś, Kinga Oleś,Karolina Skrzyńska,Daria Gaj,Anna Szczyrbak,Barbara Ziemba,Marcin Baran i Piotr Kos.Pokonali oni pod opieką mgr Marty Gołuszki i mgr Małgorzaty Mlak trasę młodzieżową , na której znalazło się 8 punktów w Kalwarii Zebrzydowskiej i 2 punkty w Zebrzydowicach. Uczestnicy gry odczytywali, wykorzystując aplikację do kodów Qr ,zaszyfrowane zadania przygotowane przez organizatorów i uzupełniali karty gry. Na trasie znalazły się takie miejsca jak: Kamień Niepodległości przy sanktuarium, Pomnik Wolności i Niepodległości, cmentarze parafialne w Kalwarii i Zebrzydowicach,wystawa plenerowa na kalwaryjskim Rynku,Konwent Bonifratów,park i planty miejskie,cukiernia Pysia.Uczniowie m.inn.poznawali osoby związane z drogą Polski do niepodległości, śpiewali polski hymn ,czytali artykuł o historii polskiej flagi, szukali mogił żołnierzy walczących podczas I wojny światowej w tych okolicach.Uzupełnione karty będą brały udział losowaniu nagród rzeczowych przygotowanych przez organizatorów gry.Mamy nadzieję,że gra w terenie dostarczyła jej uczestnikom wielu wrażeń. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom za zaangażowanie.









Niepodległa.1918-gra w terenie
12 listopada 13 uczniów naszej szkoły ruszyło w teren śladami naszej historiiCzytaj dalej
Z okazji Święta Niepodległości Centrum Kultury w Kalwarii Zebrzydowskiej przygotowało grę w terenie o charakterze edukacyjnym, upowszechniającą wiedzę z zakresu historii i kultury Państwa Polskiego, a zwłaszcza wydarzenia, ludzi i miejsca związane z walką Polaków o własne państwo, odzyskaniem przez Polskę niepodległości i kształtowaniem się niepodległego państwa. Z ciekawej formy poznawania polskiej historii i możliwości wyrażenia swojego patriotyzmu skorzystała grupa 13 chętnych uczniów z naszej szkoły z klas V-VII : Oliwia Majcherczyk, Magdalena Grodecka, Zuzanna Kos, Paulina Kos,Anna Kowalska,Krzysztof Oleś, Kinga Oleś,Karolina Skrzyńska,Daria Gaj,Anna Szczyrbak,Barbara Ziemba,Marcin Baran i Piotr Kos.Pokonali oni pod opieką mgr Marty Gołuszki i mgr Małgorzaty Mlak trasę młodzieżową , na której znalazło się 8 punktów w Kalwarii Zebrzydowskiej i 2 punkty w Zebrzydowicach. Uczestnicy gry odczytywali, wykorzystując aplikację do kodów Qr ,zaszyfrowane zadania przygotowane przez organizatorów i uzupełniali karty gry. Na trasie znalazły się takie miejsca jak: Kamień Niepodległości przy sanktuarium, Pomnik Wolności i Niepodległości, cmentarze parafialne w Kalwarii i Zebrzydowicach,wystawa plenerowa na kalwaryjskim Rynku,Konwent Bonifratów,park i planty miejskie,cukiernia Pysia.Uczniowie m.inn.poznawali osoby związane z drogą Polski do niepodległości, śpiewali polski hymn ,czytali artykuł o historii polskiej flagi, szukali mogił żołnierzy walczących podczas I wojny światowej w tych okolicach.Uzupełnione karty będą brały udział losowaniu nagród rzeczowych przygotowanych przez organizatorów gry.Mamy nadzieję,że gra w terenie dostarczyła jej uczestnikom wielu wrażeń. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom za zaangażowanie.




















Piękne słowo-Niepodległa10 listopada uczciliśmy 103.rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległościCzytaj dalej
11 listopada to bardzo ważna data dla każdego Polaka. Świętujemy wtedy odrodzenie Polski po 123 latach niewoli. W tym roku chwile związane z tym wydarzeniem przypomnieli nam szóstoklasiści, którzy przygotowali pod opieką mgr Rafała Woźniaka montaż słowno-muzyczny. Podczas akademii nie zabrakło biało-czerwonych flag i kotylionów, które mieli ze sobą zgromadzeni na sali uczniowie oraz wspólnego śpiewania pieśni patriotycznych.Doceniajmy wolność,którą teraz mamy dzięki pokoleniom dążących do niej i walczących o nią Polaków. To nieoceniony dar i wielka odpowiedzialność.
>>Link do galerii<<
Piękne słowo-Niepodległa
10 listopada uczciliśmy 103.rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległościCzytaj dalej
11 listopada to bardzo ważna data dla każdego Polaka. Świętujemy wtedy odrodzenie Polski po 123 latach niewoli. W tym roku chwile związane z tym wydarzeniem przypomnieli nam szóstoklasiści, którzy przygotowali pod opieką mgr Rafała Woźniaka montaż słowno-muzyczny. Podczas akademii nie zabrakło biało-czerwonych flag i kotylionów, które mieli ze sobą zgromadzeni na sali uczniowie oraz wspólnego śpiewania pieśni patriotycznych.Doceniajmy wolność,którą teraz mamy dzięki pokoleniom dążących do niej i walczących o nią Polaków. To nieoceniony dar i wielka odpowiedzialność.
>>Link do galerii<<
>>Link do galerii<<
Konkurs plastyczny - Jak świętuję Dzień NiepodległościZapraszamy do wzięcia udziału w konkursie!Czytaj dalej
Praca w formie zdjęcia lub pracy plastycznej zrobionej dowolną metodą. Prace należy oddać do 16 listopada przewodniczącej szkoły lub Panu Rafałowi. W pracy chodzi o to aby przedstawić jak wyobrażasz sobie ten dzień lub jak chciałbyś, żeby wyglądał ten dzień. Prace będą oceniane wg. klas (1-4) i (5-8).Najciekawsze prace zostaną zaprezentowane na naszej stronie internetowej.
Konkurs plastyczny - Jak świętuję Dzień Niepodległości
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie!Czytaj dalej
Praca w formie zdjęcia lub pracy plastycznej zrobionej dowolną metodą. Prace należy oddać do 16 listopada przewodniczącej szkoły lub Panu Rafałowi. W pracy chodzi o to aby przedstawić jak wyobrażasz sobie ten dzień lub jak chciałbyś, żeby wyglądał ten dzień. Prace będą oceniane wg. klas (1-4) i (5-8).Najciekawsze prace zostaną zaprezentowane na naszej stronie internetowej.
Pamiętamy o żołnierzach z Westerplatte6 listopada delegacja naszej szkoły odwiedziła cmentarz w Sławkowie Czytaj dalej
W związku z pamięcią o naszym patronie -Obrońcach Westerplatte i udziałem w akcji MEN ”Szkoła Pamięta”- grupa uczniów z naszej szkoły pod opieką mgr Marty Gołuszki uczciła pamięć Bronisława Grudzińskiego-jednego z żołnierzy z Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte pochowanego na parafialnym cmentarzu w Sławkowie . Szkołę reprezentował poczet sztandarowy w składzie: Roksana Słonina, Julia Kubas , Oskar Kukuła , członkowie koła historycznego-Anna Kowalska,Kinga Oleś,Krzysztof Oleś oraz Karolina Skrzyńska.Uczniowie w imieniu całej społeczności szkolnej zapalili znicz na grobie Westerplatczyka. Bronisław Grudziński (1911–1992).Urodzony 4 lutego 1911 r. w Sławkowie (powiat będziński). Służbę wojskową rozpoczął w 1933 r. w 2 Pułku Piechoty Legionów w Sandomierzu. Na Westerplatte skierowany w 1939 r. Podczas jego obrony pełnił funkcję dowódcy wartowni nr 2. W czasie walk ranny trafił do obozu jenieckiego. W 1945 r. zwolniony z niewoli powrócił do Sławkowa. W latach 1945-1949 ponownie służył w wojsku. Zmarł w Sławkowie 4 stycznia 1992 r. Za udział w obronie Westerplatte odznaczony orderem Virtuti Militari .

Pamiętamy o żołnierzach z Westerplatte
6 listopada delegacja naszej szkoły odwiedziła cmentarz w Sławkowie Czytaj dalej
W związku z pamięcią o naszym patronie -Obrońcach Westerplatte i udziałem w akcji MEN ”Szkoła Pamięta”- grupa uczniów z naszej szkoły pod opieką mgr Marty Gołuszki uczciła pamięć Bronisława Grudzińskiego-jednego z żołnierzy z Wojskowej Składnicy Tranzytowej na Westerplatte pochowanego na parafialnym cmentarzu w Sławkowie . Szkołę reprezentował poczet sztandarowy w składzie: Roksana Słonina, Julia Kubas , Oskar Kukuła , członkowie koła historycznego-Anna Kowalska,Kinga Oleś,Krzysztof Oleś oraz Karolina Skrzyńska.Uczniowie w imieniu całej społeczności szkolnej zapalili znicz na grobie Westerplatczyka. Bronisław Grudziński (1911–1992).Urodzony 4 lutego 1911 r. w Sławkowie (powiat będziński). Służbę wojskową rozpoczął w 1933 r. w 2 Pułku Piechoty Legionów w Sandomierzu. Na Westerplatte skierowany w 1939 r. Podczas jego obrony pełnił funkcję dowódcy wartowni nr 2. W czasie walk ranny trafił do obozu jenieckiego. W 1945 r. zwolniony z niewoli powrócił do Sławkowa. W latach 1945-1949 ponownie służył w wojsku. Zmarł w Sławkowie 4 stycznia 1992 r. Za udział w obronie Westerplatte odznaczony orderem Virtuti Militari .



Pamiętamy28 października członkowie SK Caritas odwiedzili miejscowy cmentarzCzytaj dalej
Kilka dni przed Świętem Zmarłych uczniowie-członkowie Szkolnego Koła Caritas -zgodnie z coroczną tradycją-w imieniu całej naszej szkolnej społeczności złożyli wiązanki i zapalili znicze na grobach nauczycieli , uczniów i pracowników naszej szkoły ,którzy spoczywają na parafialnym cmentarzu w Leńczach.Tych osób nie ma już wśród nas, ale cały czas są w naszej pamięci…
>>Link do galerii<<
Pamiętamy
28 października członkowie SK Caritas odwiedzili miejscowy cmentarzCzytaj dalej
Kilka dni przed Świętem Zmarłych uczniowie-członkowie Szkolnego Koła Caritas -zgodnie z coroczną tradycją-w imieniu całej naszej szkolnej społeczności złożyli wiązanki i zapalili znicze na grobach nauczycieli , uczniów i pracowników naszej szkoły ,którzy spoczywają na parafialnym cmentarzu w Leńczach.Tych osób nie ma już wśród nas, ale cały czas są w naszej pamięci…
>>Link do galerii<<
>>Link do galerii<<
#SzkołaPamiętaPo raz trzeci zorganizowana została przez MEN akcja “Szkoła Pamięta”Czytaj dalej
Jej celem jest zwrócenie uwagi młodych ludzi na potrzebę pielęgnowania pamięci o bohaterach naszej wolności, szczególnie tych ,którzy związani są z historią danego miejsca lub regionu.W ramach tegorocznej akcji uczniowie naszej szkoły przeszli szlakiem siostry Izabelli Łuszkiewicz,która podczas II wojny światowej nawiązała kontakt z podziemnym ruchem oporu: doskonały angielski umożliwiał jej nasłuchiwanie audycji z Londynu – na ich podstawie Izabela przygotowywała gazetki konspiracyjne. Przez jej ręce przewijały się też przerzucane z Londynu lekarstwa i materiały opatrunkowe dla Armii Krajowej.Jej działalność oczywiście została zauważona przez NKWD. Siostra musiała uciekać i w przebraniu, pod zmienionym nazwiskiem została skierowana do Zebrzydowic. Mieszkała wówczas w domu zakonnym sióstr szarytek ,który zobaczyli uczestnicy wycieczki. Organizowała tutaj pomoc dla najbiedniejszych, pomagała ukrywającym się w okolicach rodzinom żydowskim. Piątoklasiści zapalili znicz pod kapliczką w Leńczach powstałą w 1869 roku, która jest wotum dziękczynnym rodziny Zabłockich za powrót z powstania styczniowego. Na parafialnym cmentarzu w Leńczach znajdują się mogiły wielu osób zasłużonych dla Polski. Są to: Stanisław Chilewski-uczestnik powstania styczniowego,Ryszard Krogulski-poległy w walce z okupantem 1944 roku,Józef Lenik i Urszula Lenik-porucznicy Armii Krajowej,Józef Maliszewski-powstaniec wadowicki,który zginął w Katyniu w 1940 roku,Jan Mazurkiewicz-oficer rezerwy odznaczony Krzyżem Virtuti Militari,Piotr Norek-poległy w 1944 roku w Podolanach w walce z okupantem hitlerowskim,Józef Szumilas-zginął w 1943 podczas walki z okupantem. Groby tych osób odwiedzą w ramach akcji “Szkoła Pamięta” członkowie szkolnego koła historycznego.W listopadzie delegacja naszej szkoły-jak co roku- odwiedzi także cmentarz w Sławkowie, gdzie pochowany jest jeden z obrońców Westerplatte.Liczymy, że udział w tegorocznej akcji uświadomi naszym uczniom , jak ważna jest pamięć o osobach ,które poświęciły swe życie dla innych i dla swojej ojczyzny.
#SzkołaPamięta
Po raz trzeci zorganizowana została przez MEN akcja “Szkoła Pamięta”Czytaj dalej
Jej celem jest zwrócenie uwagi młodych ludzi na potrzebę pielęgnowania pamięci o bohaterach naszej wolności, szczególnie tych ,którzy związani są z historią danego miejsca lub regionu.W ramach tegorocznej akcji uczniowie naszej szkoły przeszli szlakiem siostry Izabelli Łuszkiewicz,która podczas II wojny światowej nawiązała kontakt z podziemnym ruchem oporu: doskonały angielski umożliwiał jej nasłuchiwanie audycji z Londynu – na ich podstawie Izabela przygotowywała gazetki konspiracyjne. Przez jej ręce przewijały się też przerzucane z Londynu lekarstwa i materiały opatrunkowe dla Armii Krajowej.Jej działalność oczywiście została zauważona przez NKWD. Siostra musiała uciekać i w przebraniu, pod zmienionym nazwiskiem została skierowana do Zebrzydowic. Mieszkała wówczas w domu zakonnym sióstr szarytek ,który zobaczyli uczestnicy wycieczki. Organizowała tutaj pomoc dla najbiedniejszych, pomagała ukrywającym się w okolicach rodzinom żydowskim. Piątoklasiści zapalili znicz pod kapliczką w Leńczach powstałą w 1869 roku, która jest wotum dziękczynnym rodziny Zabłockich za powrót z powstania styczniowego. Na parafialnym cmentarzu w Leńczach znajdują się mogiły wielu osób zasłużonych dla Polski. Są to: Stanisław Chilewski-uczestnik powstania styczniowego,Ryszard Krogulski-poległy w walce z okupantem 1944 roku,Józef Lenik i Urszula Lenik-porucznicy Armii Krajowej,Józef Maliszewski-powstaniec wadowicki,który zginął w Katyniu w 1940 roku,Jan Mazurkiewicz-oficer rezerwy odznaczony Krzyżem Virtuti Militari,Piotr Norek-poległy w 1944 roku w Podolanach w walce z okupantem hitlerowskim,Józef Szumilas-zginął w 1943 podczas walki z okupantem. Groby tych osób odwiedzą w ramach akcji “Szkoła Pamięta” członkowie szkolnego koła historycznego.W listopadzie delegacja naszej szkoły-jak co roku- odwiedzi także cmentarz w Sławkowie, gdzie pochowany jest jeden z obrońców Westerplatte.Liczymy, że udział w tegorocznej akcji uświadomi naszym uczniom , jak ważna jest pamięć o osobach ,które poświęciły swe życie dla innych i dla swojej ojczyzny.
Najmłodsi w Wadowicach26 października uczniowie klas I-III odwiedzili papieskie miastoCzytaj dalej
Uczniowie najpierw oglądali film pt. “Ainbo- strażniczka Amazonii” w miejscowym kinie, a potem spacerowali po Wadowicach. Odwiedzili kościół, zatrzymali się przy pomniku Jana Pawła II i domu , w którym się urodził papież Polak. Nie zabrakło oczywiście zakupów pamiątek związanych z rodzinnym miastem Karola Wojtyły.Uczestnicy wycieczki mogli poznać bliżej swoją małą ojczyznę.
Najmłodsi w Wadowicach
26 października uczniowie klas I-III odwiedzili papieskie miastoCzytaj dalej
Uczniowie najpierw oglądali film pt. “Ainbo- strażniczka Amazonii” w miejscowym kinie, a potem spacerowali po Wadowicach. Odwiedzili kościół, zatrzymali się przy pomniku Jana Pawła II i domu , w którym się urodził papież Polak. Nie zabrakło oczywiście zakupów pamiątek związanych z rodzinnym miastem Karola Wojtyły.Uczestnicy wycieczki mogli poznać bliżej swoją małą ojczyznę.
Wizyta w Kopytkowie25 października uczniowie klasy I i III spędzili miłe chwile wśród zwierzątCzytaj dalej
Kopytkowo jest przecudnym i urokliwym miejscem. To mini zoo, które zamieszkują różne zwierzaki, między innymi: daniele, owce, alpaki, kucyki a nawet kangur. Większość zwierząt można głaskać i karmić .Dzieci bardzo chętnie skorzystały z tej możliwości. Zresztą same zwierzęta się tego domagały. Uczniowie wzięli także udział w pokazie miodobrania. Mogli spróbować świeżego miodu prosto z wirówki. Mamy nadzieję, że było o dla nich miłe przedpołudnie.
>>Link do galerii<<
Wizyta w Kopytkowie
25 października uczniowie klasy I i III spędzili miłe chwile wśród zwierzątCzytaj dalej
Kopytkowo jest przecudnym i urokliwym miejscem. To mini zoo, które zamieszkują różne zwierzaki, między innymi: daniele, owce, alpaki, kucyki a nawet kangur. Większość zwierząt można głaskać i karmić .Dzieci bardzo chętnie skorzystały z tej możliwości. Zresztą same zwierzęta się tego domagały. Uczniowie wzięli także udział w pokazie miodobrania. Mogli spróbować świeżego miodu prosto z wirówki. Mamy nadzieję, że było o dla nich miłe przedpołudnie.
>>Link do galerii<<
>>Link do galerii<<
14 października Dzień Edukacji Narodowej Z SERDECZNYMI ŻYCZENIAMI… 
14 października Dzień Edukacji Narodowej
Z SERDECZNYMI ŻYCZENIAMI… 

Śladami malarza Wojciecha Weissa i siostry zakonnej Izabeli ŁuszczkiewiczW sobotnie dopołudnie grupa 13 uczniów uczestniczyła w pieszej wycieczceCzytaj dalej
Sobotnia wycieczka została zrealizowana w ramach działalności kół zainteresowań- przyrodniczego i historycznego. Chętni uczniowie z klasy VI i VII pod opieką mgr Bernadety Ciapy i mgr Marty Gołuszki poznawali miejsca w naszej okolicy związane z dwoma ważnymi postaciami-polskim malarzem z okresu Młodej Polski Wojciechem Weissem oraz siostrą zakonną Izabellą Zofią Łuszczkiewicz -szarytką, pielęgniarką,żołnierzem AK, więźniem PRL-u. Słynny malarz , rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, związany był z Kalwarią Zebrzydowską, w której mieszkał przez część swojego życia. Został pochowany w rodzinnym grobowcu na cmentarzu w Zebrzydowicach, gdzie oprócz niego spoczywają jego rodzice, żona i 3 dzieci.Na tym samym cmentarzu znajduje się tablica pamiątkowa poświęcona odważnej siostrze zakonnej Izabeli Łuszczkiewicz,która podczas II wojny światowej nawiązała kontakt z podziemnym ruchem oporu: doskonały angielski umożliwiał jej nasłuchiwanie audycji z Londynu – na ich podstawie Izabela przygotowywała gazetki konspiracyjne. Przez jej ręce przewijały się też przerzucane z Londynu lekarstwa i materiały opatrunkowe dla Armii Krajowej.Jej działalność oczywiście została zauważona przez NKWD. Siostra musiała uciekać i w przebraniu, pod zmienionym nazwiskiem została skierowana do Zebrzydowic.Mieszkała wówczas w domu zakonnym sióstr szarytek ,który zobaczyli uczestnicy wycieczki. Organizowała tutaj pomoc dla najbiedniejszych,pomagała ukrywającym się w okolicach rodzinom żydowskim: dostarczała im lekarstwa, żywność, bywało, że ukrywała w pomieszczeniach klasztornych. W Zebrzydowicach nie zaprzestała raz rozpoczętej walki z okupantem. Prawdopodobnie jeszcze w 1940 roku nawiązała kontakt z żołnierzami Związku Walki Zbrojnej, przekształconego potem w Armię Krajową, i z Batalionami Chłopskimi. Jako wykwalifikowana pielęgniarka szkoliła też dziewczęta na sanitariuszki, pielęgnowała rannych i chorych żołnierzy. Prowadziła nasłuch zagranicznych rozgłośni radiowych i tłumaczyła z niemieckiego i angielskiego wiadomości z frontu. Organizowała również transporty rannych partyzantów. Po wojnie została aresztowana w 1948 roku i skazana na długoletnie więzienie za swoją działalność. Pomimo skrócenia kary siostra umarła w 1957 roku na skutek bardzo złego stanu zdrowia po przesłuchaniach i pobycie w więzieniu. Została pochowana na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie.Na cmentarzu w Zebrzydowicach znajdują się także mogiły żołnierzy węgierskich i austriackich z okresu I wojny światowej, które mogli także zobaczyć nasi uczniowie. Podczas pieszej wycieczki uczniowie mogli także podziwiać piękne krajobrazy.Liczymy, że sobotnia wyprawa dostarczyła jej uczestnikom cennych informacji i była ciekawą formą spędzenia wolnego czasu. Serdecznie dziękujemy za udział i zapraszamy na kolejne wyprawy.
>>Link do galerii<<
Śladami malarza Wojciecha Weissa i siostry zakonnej Izabeli Łuszczkiewicz
W sobotnie dopołudnie grupa 13 uczniów uczestniczyła w pieszej wycieczceCzytaj dalej
Sobotnia wycieczka została zrealizowana w ramach działalności kół zainteresowań- przyrodniczego i historycznego. Chętni uczniowie z klasy VI i VII pod opieką mgr Bernadety Ciapy i mgr Marty Gołuszki poznawali miejsca w naszej okolicy związane z dwoma ważnymi postaciami-polskim malarzem z okresu Młodej Polski Wojciechem Weissem oraz siostrą zakonną Izabellą Zofią Łuszczkiewicz -szarytką, pielęgniarką,żołnierzem AK, więźniem PRL-u. Słynny malarz , rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, związany był z Kalwarią Zebrzydowską, w której mieszkał przez część swojego życia. Został pochowany w rodzinnym grobowcu na cmentarzu w Zebrzydowicach, gdzie oprócz niego spoczywają jego rodzice, żona i 3 dzieci.Na tym samym cmentarzu znajduje się tablica pamiątkowa poświęcona odważnej siostrze zakonnej Izabeli Łuszczkiewicz,która podczas II wojny światowej nawiązała kontakt z podziemnym ruchem oporu: doskonały angielski umożliwiał jej nasłuchiwanie audycji z Londynu – na ich podstawie Izabela przygotowywała gazetki konspiracyjne. Przez jej ręce przewijały się też przerzucane z Londynu lekarstwa i materiały opatrunkowe dla Armii Krajowej.Jej działalność oczywiście została zauważona przez NKWD. Siostra musiała uciekać i w przebraniu, pod zmienionym nazwiskiem została skierowana do Zebrzydowic.Mieszkała wówczas w domu zakonnym sióstr szarytek ,który zobaczyli uczestnicy wycieczki. Organizowała tutaj pomoc dla najbiedniejszych,pomagała ukrywającym się w okolicach rodzinom żydowskim: dostarczała im lekarstwa, żywność, bywało, że ukrywała w pomieszczeniach klasztornych. W Zebrzydowicach nie zaprzestała raz rozpoczętej walki z okupantem. Prawdopodobnie jeszcze w 1940 roku nawiązała kontakt z żołnierzami Związku Walki Zbrojnej, przekształconego potem w Armię Krajową, i z Batalionami Chłopskimi. Jako wykwalifikowana pielęgniarka szkoliła też dziewczęta na sanitariuszki, pielęgnowała rannych i chorych żołnierzy. Prowadziła nasłuch zagranicznych rozgłośni radiowych i tłumaczyła z niemieckiego i angielskiego wiadomości z frontu. Organizowała również transporty rannych partyzantów. Po wojnie została aresztowana w 1948 roku i skazana na długoletnie więzienie za swoją działalność. Pomimo skrócenia kary siostra umarła w 1957 roku na skutek bardzo złego stanu zdrowia po przesłuchaniach i pobycie w więzieniu. Została pochowana na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie.Na cmentarzu w Zebrzydowicach znajdują się także mogiły żołnierzy węgierskich i austriackich z okresu I wojny światowej, które mogli także zobaczyć nasi uczniowie. Podczas pieszej wycieczki uczniowie mogli także podziwiać piękne krajobrazy.Liczymy, że sobotnia wyprawa dostarczyła jej uczestnikom cennych informacji i była ciekawą formą spędzenia wolnego czasu. Serdecznie dziękujemy za udział i zapraszamy na kolejne wyprawy.
>>Link do galerii<<
>>Link do galerii<<
Już wkrótce Święto Drzewa Każda klasa w naszej szkole posadzi z tej okazji swoje drzewkoCzytaj dalej
Kto chce być silny jak dąb, niech spożywa chleb wypiekany na jego liściach. Kto szuka odpowiedzi ,jaka będzie jego przyszłość, znajdzie proroczy sen pod drzewem brzozy. Kto pragnie zdrowych zębów dla swojego dziecka, powinien umieścić wypadające mleczaki w pniu drzewa. Do pnia „przybijano” również choroby lub symbolicznie „zawieszano” je na gałęziach. Według tradycji ludowej Turków osmańskich na każdym liściu jest wypisane czyjeś przeznaczenie, „W starej wierzbie diabeł mieszka”, wierzyli Słowianie, a według dawnych Bałtów dąb to siedziba gromowładnego Perkuna, odpowiednika Zeusa. Dla północno-amerykańskich Indian natomiast drzewa podtrzymują niebo. Co roku 10 października obchodzimy w Polsce Święto Drzewa. Święto Drzewa ma na świecie stary rodowód. Jego początki to 1872 rok, kiedy znawca i miłośnik przyrody, Julius Sterling Morton, ówczesny gubernator stanu Nebraska i jednocześnie sekretarz rolnictwa Stanów Zjednoczonych, zwrócił się do rodaków z prośbą, by 10 października kto może posadził drzewo (dla różnych krajów ta data jest ruchoma).Przekonywał: „Inne święta służą jedynie przypomnieniu, dzień drzewa wskazuje zaś na przyszłość”. Inicjatywa sadzenia drzew szybko się przyjęła i przerodziła się w Stanach w tradycję. Od 1951 roku decyzją Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa święto jest obchodzone we wszystkich krajach członkowskich wspólnoty. W Polsce realizują je przede wszystkim stowarzyszenia ekologiczne, nadleśnictwa i placówki edukacyjne. W tym roku nasza szkoła także weźmie udział w tegorocznych obchodach pod hasłem „ Każda klasa ma swoje drzewo”. Zasadzimy drzewa, nadamy im imiona ,a może zainspirujemy także innych – może kogoś z rodziny czy grona przyjaciół, żeby zrobili to samo. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w szkolnej galerii.
>>Link do galerii<<
Już wkrótce Święto Drzewa
Każda klasa w naszej szkole posadzi z tej okazji swoje drzewkoCzytaj dalej
Kto chce być silny jak dąb, niech spożywa chleb wypiekany na jego liściach. Kto szuka odpowiedzi ,jaka będzie jego przyszłość, znajdzie proroczy sen pod drzewem brzozy. Kto pragnie zdrowych zębów dla swojego dziecka, powinien umieścić wypadające mleczaki w pniu drzewa. Do pnia „przybijano” również choroby lub symbolicznie „zawieszano” je na gałęziach. Według tradycji ludowej Turków osmańskich na każdym liściu jest wypisane czyjeś przeznaczenie, „W starej wierzbie diabeł mieszka”, wierzyli Słowianie, a według dawnych Bałtów dąb to siedziba gromowładnego Perkuna, odpowiednika Zeusa. Dla północno-amerykańskich Indian natomiast drzewa podtrzymują niebo. Co roku 10 października obchodzimy w Polsce Święto Drzewa. Święto Drzewa ma na świecie stary rodowód. Jego początki to 1872 rok, kiedy znawca i miłośnik przyrody, Julius Sterling Morton, ówczesny gubernator stanu Nebraska i jednocześnie sekretarz rolnictwa Stanów Zjednoczonych, zwrócił się do rodaków z prośbą, by 10 października kto może posadził drzewo (dla różnych krajów ta data jest ruchoma).Przekonywał: „Inne święta służą jedynie przypomnieniu, dzień drzewa wskazuje zaś na przyszłość”. Inicjatywa sadzenia drzew szybko się przyjęła i przerodziła się w Stanach w tradycję. Od 1951 roku decyzją Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa święto jest obchodzone we wszystkich krajach członkowskich wspólnoty. W Polsce realizują je przede wszystkim stowarzyszenia ekologiczne, nadleśnictwa i placówki edukacyjne. W tym roku nasza szkoła także weźmie udział w tegorocznych obchodach pod hasłem „ Każda klasa ma swoje drzewo”. Zasadzimy drzewa, nadamy im imiona ,a może zainspirujemy także innych – może kogoś z rodziny czy grona przyjaciół, żeby zrobili to samo. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w szkolnej galerii.
>>Link do galerii<<
>>Link do galerii<<
Na plantacji borówki amerykańskiej5 października trzecioklasiści zgłębiali tajniki uprawy tych owocówCzytaj dalej
Uczniowie klasy III pod opieką mgr Bogusławy Czarniak odwiedzili plantację borówki amerykańskiej u Pani Gabrysi Bieli. Pani Gabrysia opowiedziała dzieciom ,jak należy opiekować się roślinami. Pokazała im ,jak należy je przycinać, jak wygląda system nawadniający i jak można wyhodować nowe sadzonki borówek. Pokazała dzieciom zbiornik na wodę przeznaczoną do podlewania roślin oraz studnię głębinową. Niektórym uczniom udało się jeszcze znaleźć borówki na krzakach. Dzieci odkryły także, że rosną tam też krzewy winorośli z dojrzałymi winogronami. Bardzo chętnie się nimi częstowały. Mamy nadzieję ,że ta wizyta dostarczyła uczniom wielu cennych informacji na temat uprawy tych smacznych a przede wszystkim bardzo zdrowych owoców. Serdeczne podziękowania dla właścicielki plantacji za umożliwienie jej obejrzenia.
>>Link do galerii<<
Na plantacji borówki amerykańskiej
5 października trzecioklasiści zgłębiali tajniki uprawy tych owocówCzytaj dalej
Uczniowie klasy III pod opieką mgr Bogusławy Czarniak odwiedzili plantację borówki amerykańskiej u Pani Gabrysi Bieli. Pani Gabrysia opowiedziała dzieciom ,jak należy opiekować się roślinami. Pokazała im ,jak należy je przycinać, jak wygląda system nawadniający i jak można wyhodować nowe sadzonki borówek. Pokazała dzieciom zbiornik na wodę przeznaczoną do podlewania roślin oraz studnię głębinową. Niektórym uczniom udało się jeszcze znaleźć borówki na krzakach. Dzieci odkryły także, że rosną tam też krzewy winorośli z dojrzałymi winogronami. Bardzo chętnie się nimi częstowały. Mamy nadzieję ,że ta wizyta dostarczyła uczniom wielu cennych informacji na temat uprawy tych smacznych a przede wszystkim bardzo zdrowych owoców. Serdeczne podziękowania dla właścicielki plantacji za umożliwienie jej obejrzenia.
>>Link do galerii<<
>>Link do galerii<<
Święto Pieczonego Ziemniaka4 października uczniowie klasy III po raz kolejny odwiedzili Lisią DolinęCzytaj dalej
Trzecioklasiści pod opieką mgr Bogusławy Czarniak wzięli udział w Święcie Pieczonego Ziemniaka przygotowanym dla nich przez rodziców. Dzieci jeździły konno, karmiły konie(wszystko pod opieką instruktorów). Grały w piłkę i oczywiście zajadały się pieczonymi w ognisku i w kociołku ziemniakami przygotowanymi przez rodziców i właścicieli Lisiej Doliny.Piękna, jesienna pogoda sprzyjała zabawom na świeżym powietrzu. Bardzo dziękujemy rodzicom i właścicielom Lisiej Doliny, że uczniowie kolejny raz mogli spędzić czas w tak uroczym miejscu.
>>Link do galerii<<
Święto Pieczonego Ziemniaka
4 października uczniowie klasy III po raz kolejny odwiedzili Lisią DolinęCzytaj dalej
Trzecioklasiści pod opieką mgr Bogusławy Czarniak wzięli udział w Święcie Pieczonego Ziemniaka przygotowanym dla nich przez rodziców. Dzieci jeździły konno, karmiły konie(wszystko pod opieką instruktorów). Grały w piłkę i oczywiście zajadały się pieczonymi w ognisku i w kociołku ziemniakami przygotowanymi przez rodziców i właścicieli Lisiej Doliny.Piękna, jesienna pogoda sprzyjała zabawom na świeżym powietrzu. Bardzo dziękujemy rodzicom i właścicielom Lisiej Doliny, że uczniowie kolejny raz mogli spędzić czas w tak uroczym miejscu.
>>Link do galerii<<
>>Link do galerii<<
IX Dyktando Niepodległościowe Po polsku o historii29 września grupa 17 uczniów z klas V-VIII uczestniczyła w etapie szkolnym konkursuCzytaj dalej
Dyktando Niepodległościowe „Po polsku o historii” to wyjątkowy projekt edukacyjny adresowany do uczniów wszystkich typów szkół. Rywalizacja w tradycyjnym dyktandzie to okazja do przybliżenia najważniejszych postaci i wydarzeń ze współczesnej historii Polski oraz pretekst do poznawania języka ojczystego. W latach 2013 – 2016 projekt był realizowany w szkołach województwa małopolskiego. Od roku 2017 uczestnikami Dyktanda są uczniowie kolejnych województw oraz szkół polskich poza granicami kraju.Nasi uczniowie po raz kolejny biorą udział w tym projekcie,który jest już naszą szkolną tradycją.W tym roku z polską ortografią postanowili się zmierzyć:Zuzanna Kos,Paulina Kos,Barbara Żurek,Anna Kowalska, Karol Pułka,Krzysztof Oleś,Kinga Oleś,Emilia Zielińska,Natasza Liszkiewicz,Zuzanna Piotrowska,Damian Mikstein,Magdalena Stanek,Monika Doleżuchowicz,Roksana Słonina,Maria Bucka,Paweł Banaś ,Karolina Chrobak.Pisali oni tekst dyktanda w dwóch kategoriach wiekowych-uczniowie klas IV-VI i klas VII-VIII.Tegoroczne teksty przywołują pamięć powstań śląskich – to ważny fragment naszej historii. Serdecznie dziękujemy uczniom za udział w konkursie i życzymy ,jak najlepszych wyników. Poniżej prezentujemy oba dyktanda Tekst dyktanda dla uczniów klas IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ Cud nad Odrą Trudno sobie wyobrazić, jak wyglądałaby odrodzona Polska,gdyby nie było w niej Śląska.Górny Śląsk był prastarą polską krainą, która odłączyła się od ojczyzny w XIV wieku. Chociaż później zaczęli tu dominować Niemcy,ludność polska przez cały czas zachowywała swój język i obrzędy.Dopiero jednak w XIX wieku zbudziła się w niej świadomość narodowa. Równocześnie na Śląsku rozwijało się prężnie górnictwo i hutnictwo, dlatego też po I wojnie światowej na przyłączeniu tego regionu zależało zarówno państwu niemieckiemu, jak i polskiemu.O losie Śląska miał rozstrzygnąć zarządzony na mocy traktatu wersalskiego plebiscyt. Zanim doszło do głosowania, za oręż w 1919i 1920 roku chwycili Polacy, próbując się przeciwstawić srożącym się niemieckim represjom. Plebiscyt przeprowadzono w 1921 r. pod zwierzchnictwem międzynarodowej komisji. Większość Ślązaków opowiedziała się za Niemcami, ale w wielu powiatach zwyciężyli Polacy. Gdy już zamierzano niekorzystnie dla nas podzielić Śląsk,Wojciech Korfanty zdecydował o wybuchu trzeciego z kolei powstania.Ten rozważny przywódca uznał, że Polacy muszą zbrojnie zademonstrować swoje prawa do śląskiej ziemi. Symbolem bohaterstwa powstańców stał się bój o Górę Świętej Anny. Dzięki temu zrywowi Rada Ambasadorów zdecydowała ostatecznie, że najbardziej uprzemysłowiona część Górnego Śląska znajdzie się w granicach Rzeczypospolitej. Korfanty tak podsumował zwycięstwo: „Cud nad Wisłą uratował Polskę od zguby, cud nad Odrą dał Polsce Śląsk”. Tekst dyktanda dla uczniów klas VII-VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ O polski Śląsk Polska odzyskała niepodległość po zakończeniu I wojny światowej, jednak kształtowanie granic nowo powstałego państwa okazało się żmudnym procesem. Przede wszystkim burzliwie było na Górnym Śląsku, gdzie w latach 1919–1921 miały miejsce aż trzy zrywy niepodległościowe.Ten pograniczny region ze względu na rozwinięty przemysł i bogate złoża węgla stanowił bezcenne terytorium. O przynależności Górnego Śląska do Polski bądź Niemiec miało zadecydować powszechne głosowanie zwane plebiscytem. Sytuacja była naprawdę skomplikowana, bo wielu Górnoślązaków nie identyfikowało się ani z II Rzeczpospolitą, ani z Republiką Weimarską. Przed ostatecznym rozstrzygnięciem obie strony uruchomiły potężną machinę propagandową, aby przekonać do swych racji i zapewnić jak najwyższą frekwencję. Stosowano przeróżne metody perswazji. Niemcy twierdzili, że przynależność Śląska do Polski przyniesie chaos, nędzę i anarchię. Polacy z kolei nierzadko przedstawiali Niemców jako pruskich ciemiężców gnębiących lud śląski. Rozsyłano propolskie broszury, publikowano arcyzabawne plakaty i antyniemieckie karykatury. W kampanii plebiscytowej ważnym orężem były nawet niewielkie nalepki przyklejane na drzwiach domów zagorzałych zwolenników przynależności niemieckiej. Ich kolportażem zajmowały się chociażby dzieci.Z plakatów umieszczanych na niejednym familoku dumny polski orzeł zachęcał: „Głosuj za Polską, a będziesz wolny”. Pomimo prężnej agitacji wyniki plebiscytu z 20 marca 1921 roku nie satysfakcjonowały żadnej ze stron. Wojciech Korfanty – polski komisarz plebiscytowy i skądinąd przeciwnik akcji zbrojnej – wobec groźby niekorzystnego dla Polski podziału spornego terytorium stanął na czele III powstania śląskiego. Dzięki determinacji walczących i na przekór niepomyślnemu wynikowi plebiscytu udało się wpłynąć na decyzję aliantów. Na mocy postanowień konwencji genewskiej z 1922roku znacząca część Górnego Śląska powróciła do Macierzy.
IX Dyktando Niepodległościowe Po polsku o historii
29 września grupa 17 uczniów z klas V-VIII uczestniczyła w etapie szkolnym konkursuCzytaj dalej
Dyktando Niepodległościowe „Po polsku o historii” to wyjątkowy projekt edukacyjny adresowany do uczniów wszystkich typów szkół. Rywalizacja w tradycyjnym dyktandzie to okazja do przybliżenia najważniejszych postaci i wydarzeń ze współczesnej historii Polski oraz pretekst do poznawania języka ojczystego. W latach 2013 – 2016 projekt był realizowany w szkołach województwa małopolskiego. Od roku 2017 uczestnikami Dyktanda są uczniowie kolejnych województw oraz szkół polskich poza granicami kraju.Nasi uczniowie po raz kolejny biorą udział w tym projekcie,który jest już naszą szkolną tradycją.W tym roku z polską ortografią postanowili się zmierzyć:Zuzanna Kos,Paulina Kos,Barbara Żurek,Anna Kowalska, Karol Pułka,Krzysztof Oleś,Kinga Oleś,Emilia Zielińska,Natasza Liszkiewicz,Zuzanna Piotrowska,Damian Mikstein,Magdalena Stanek,Monika Doleżuchowicz,Roksana Słonina,Maria Bucka,Paweł Banaś ,Karolina Chrobak.Pisali oni tekst dyktanda w dwóch kategoriach wiekowych-uczniowie klas IV-VI i klas VII-VIII.Tegoroczne teksty przywołują pamięć powstań śląskich – to ważny fragment naszej historii. Serdecznie dziękujemy uczniom za udział w konkursie i życzymy ,jak najlepszych wyników. Poniżej prezentujemy oba dyktanda Tekst dyktanda dla uczniów klas IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ Cud nad Odrą Trudno sobie wyobrazić, jak wyglądałaby odrodzona Polska,gdyby nie było w niej Śląska.Górny Śląsk był prastarą polską krainą, która odłączyła się od ojczyzny w XIV wieku. Chociaż później zaczęli tu dominować Niemcy,ludność polska przez cały czas zachowywała swój język i obrzędy.Dopiero jednak w XIX wieku zbudziła się w niej świadomość narodowa. Równocześnie na Śląsku rozwijało się prężnie górnictwo i hutnictwo, dlatego też po I wojnie światowej na przyłączeniu tego regionu zależało zarówno państwu niemieckiemu, jak i polskiemu.O losie Śląska miał rozstrzygnąć zarządzony na mocy traktatu wersalskiego plebiscyt. Zanim doszło do głosowania, za oręż w 1919i 1920 roku chwycili Polacy, próbując się przeciwstawić srożącym się niemieckim represjom. Plebiscyt przeprowadzono w 1921 r. pod zwierzchnictwem międzynarodowej komisji. Większość Ślązaków opowiedziała się za Niemcami, ale w wielu powiatach zwyciężyli Polacy. Gdy już zamierzano niekorzystnie dla nas podzielić Śląsk,Wojciech Korfanty zdecydował o wybuchu trzeciego z kolei powstania.Ten rozważny przywódca uznał, że Polacy muszą zbrojnie zademonstrować swoje prawa do śląskiej ziemi. Symbolem bohaterstwa powstańców stał się bój o Górę Świętej Anny. Dzięki temu zrywowi Rada Ambasadorów zdecydowała ostatecznie, że najbardziej uprzemysłowiona część Górnego Śląska znajdzie się w granicach Rzeczypospolitej. Korfanty tak podsumował zwycięstwo: „Cud nad Wisłą uratował Polskę od zguby, cud nad Odrą dał Polsce Śląsk”. Tekst dyktanda dla uczniów klas VII-VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ O polski Śląsk Polska odzyskała niepodległość po zakończeniu I wojny światowej, jednak kształtowanie granic nowo powstałego państwa okazało się żmudnym procesem. Przede wszystkim burzliwie było na Górnym Śląsku, gdzie w latach 1919–1921 miały miejsce aż trzy zrywy niepodległościowe.Ten pograniczny region ze względu na rozwinięty przemysł i bogate złoża węgla stanowił bezcenne terytorium. O przynależności Górnego Śląska do Polski bądź Niemiec miało zadecydować powszechne głosowanie zwane plebiscytem. Sytuacja była naprawdę skomplikowana, bo wielu Górnoślązaków nie identyfikowało się ani z II Rzeczpospolitą, ani z Republiką Weimarską. Przed ostatecznym rozstrzygnięciem obie strony uruchomiły potężną machinę propagandową, aby przekonać do swych racji i zapewnić jak najwyższą frekwencję. Stosowano przeróżne metody perswazji. Niemcy twierdzili, że przynależność Śląska do Polski przyniesie chaos, nędzę i anarchię. Polacy z kolei nierzadko przedstawiali Niemców jako pruskich ciemiężców gnębiących lud śląski. Rozsyłano propolskie broszury, publikowano arcyzabawne plakaty i antyniemieckie karykatury. W kampanii plebiscytowej ważnym orężem były nawet niewielkie nalepki przyklejane na drzwiach domów zagorzałych zwolenników przynależności niemieckiej. Ich kolportażem zajmowały się chociażby dzieci.Z plakatów umieszczanych na niejednym familoku dumny polski orzeł zachęcał: „Głosuj za Polską, a będziesz wolny”. Pomimo prężnej agitacji wyniki plebiscytu z 20 marca 1921 roku nie satysfakcjonowały żadnej ze stron. Wojciech Korfanty – polski komisarz plebiscytowy i skądinąd przeciwnik akcji zbrojnej – wobec groźby niekorzystnego dla Polski podziału spornego terytorium stanął na czele III powstania śląskiego. Dzięki determinacji walczących i na przekór niepomyślnemu wynikowi plebiscytu udało się wpłynąć na decyzję aliantów. Na mocy postanowień konwencji genewskiej z 1922roku znacząca część Górnego Śląska powróciła do Macierzy.
Trzydniowy pobyt w Górach ŚwiętokrzyskichSzóstoklasiści i siódmoklasiści podziwiali polskie góry i zwiedzali okoliceCzytaj dalej
Uczniowie pod opieką mgr Bernadety Ciapy, mgr Grażyny Stawowy, mgr Anny Woźniak i mgr Rafała Woźniaka spędzili trzy dni poza domem i zobaczyli wiele ciekawych miejsc. W pierwszym dniu wycieczki zwiedzili ruiny kościoła i Szpitala Ducha Świętego ,synagogę i plac zamkowy w Szydłowie a także pałac w Kurozwękach- piękny przykład ewolucji siedziby szlacheckiej, od obronnego zamku rycerskiego do wspaniałej rezydencji barokowo-klasycystycznej. Średniowieczna warownia na planie owalu została założona na sztucznym nasypie, na terenie zalewowym rzeki Czarnej około XIV wieku, w okresie największej świetności rodu Kurozwęckich.Jak przystało na wycieczkę górską uczniowie zdobyli szczyt Święty Krzyż -szczyt o wysokości 594 m n.p.m. w Górach Świętokrzyskich, położony we wschodniej części pasma Łysogór objęty ochroną w ramach Świętokrzyskiego Parku Narodowego.Jest to drugi szczyt (po Łysicy) pod względem wysokości w tych górach. Na szczycie znajdują się skalne rumowiska charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich, tzw. gołoborza.W drugim dniu uczestnicy wycieczki odwiedzili ciekawe miejsca w Kielcach -Kadzielnię, ogrody Pałacu Biskupów Krakowskich, katedrę i muzeum OMPiO-Ośrodek Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej. Dużymi atrakcjami były na pewno: wizyta w Centrum Nauki Leonarda da Vinci,penetrowanie jaskini Raj , widok zamku w Chęcinach oraz wizyta w Centrum Neandertalczyka z naturalnej wielkości modelem mamuta.Te miejsca uczniowie zobaczyli w trzecim dniu wycieczki,która miała bardzo bogaty i atrakcyjny program. Liczymy,że uczniowie jeszcze kiedyś wrócą w przyszłości w tamte strony…
>>Link do galerii<<
Trzydniowy pobyt w Górach Świętokrzyskich
Szóstoklasiści i siódmoklasiści podziwiali polskie góry i zwiedzali okoliceCzytaj dalej
Uczniowie pod opieką mgr Bernadety Ciapy, mgr Grażyny Stawowy, mgr Anny Woźniak i mgr Rafała Woźniaka spędzili trzy dni poza domem i zobaczyli wiele ciekawych miejsc. W pierwszym dniu wycieczki zwiedzili ruiny kościoła i Szpitala Ducha Świętego ,synagogę i plac zamkowy w Szydłowie a także pałac w Kurozwękach- piękny przykład ewolucji siedziby szlacheckiej, od obronnego zamku rycerskiego do wspaniałej rezydencji barokowo-klasycystycznej. Średniowieczna warownia na planie owalu została założona na sztucznym nasypie, na terenie zalewowym rzeki Czarnej około XIV wieku, w okresie największej świetności rodu Kurozwęckich.Jak przystało na wycieczkę górską uczniowie zdobyli szczyt Święty Krzyż -szczyt o wysokości 594 m n.p.m. w Górach Świętokrzyskich, położony we wschodniej części pasma Łysogór objęty ochroną w ramach Świętokrzyskiego Parku Narodowego.Jest to drugi szczyt (po Łysicy) pod względem wysokości w tych górach. Na szczycie znajdują się skalne rumowiska charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich, tzw. gołoborza.W drugim dniu uczestnicy wycieczki odwiedzili ciekawe miejsca w Kielcach -Kadzielnię, ogrody Pałacu Biskupów Krakowskich, katedrę i muzeum OMPiO-Ośrodek Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej. Dużymi atrakcjami były na pewno: wizyta w Centrum Nauki Leonarda da Vinci,penetrowanie jaskini Raj , widok zamku w Chęcinach oraz wizyta w Centrum Neandertalczyka z naturalnej wielkości modelem mamuta.Te miejsca uczniowie zobaczyli w trzecim dniu wycieczki,która miała bardzo bogaty i atrakcyjny program. Liczymy,że uczniowie jeszcze kiedyś wrócą w przyszłości w tamte strony…
>>Link do galerii<<
>>Link do galerii<<
Ósmoklasiści w Pieninach23 i 24 września uczniowie podziwiali piękno górskich krajobrazówCzytaj dalej
Uczniowie klasy VIII pod opieką mgr Doroty Morek i mgr Rafała Woźniaka mieli okazję skorzystać z atrakcji ,jakie czekają na turystów w okolicach Pienin. Niewątpliwie jedną z nich był spływ flisacką tratwą po Dunajcu, podczas którego można było podziwiać piękne widoki i spotkać się z dziką, niezmienioną od tysiącleci przyrodą .Jest to jedna z największych atrakcji turystycznych Europy. To ciekawy sposób na zwiedzanie Pienińskiego Parku Narodowego. Dunajec wyżłobił w wapiennych skałach wąwóz zwany Przełomem Dunajca. Tradycja spływu na drewnianej tratwie zbudowanej z połączonych ze sobą wąskich łódek sięga pierwszej połowy XIX wieku. W trakcie spływu flisacy opowiadali o Pieninach ,przytaczając legendy o Janosiku oraz pokazywali najciekawsze miejsca na trasie. Nie mogło oczywiście zabraknąć w programie wycieczki zdobycia Trzech Koron-najwyższego szczytu Pienin Środkowych. Góra wznosi się około 500 metrów ponad otaczający ją teren. Trzy Korony pierwotnie zwano Pieninami. W 1834 roku pojawiła się w dokumentach nazwa Kronenberg (przetłumaczona na polski jako Korona), a od 1860 dopiero obecna nazwa. W 1906 r. wyznakowano pierwszą trasę turystyczną na szczyt. W 1929 r. Trzy Korony zostały przez polski rząd wykupione od prywatnych właścicieli.Ósmoklasiści wyjechali także w Szczawnicy kolejką na Palenicę i zwiedzili zamek w Niedzicy .Z pewnością te dwa dni obfitowały w wiele ciekawych momentów i dostarczyły uczestnikom wycieczki pozytywnych emocji.
>>Link do galerii<<
Ósmoklasiści w Pieninach
23 i 24 września uczniowie podziwiali piękno górskich krajobrazówCzytaj dalej
Uczniowie klasy VIII pod opieką mgr Doroty Morek i mgr Rafała Woźniaka mieli okazję skorzystać z atrakcji ,jakie czekają na turystów w okolicach Pienin. Niewątpliwie jedną z nich był spływ flisacką tratwą po Dunajcu, podczas którego można było podziwiać piękne widoki i spotkać się z dziką, niezmienioną od tysiącleci przyrodą .Jest to jedna z największych atrakcji turystycznych Europy. To ciekawy sposób na zwiedzanie Pienińskiego Parku Narodowego. Dunajec wyżłobił w wapiennych skałach wąwóz zwany Przełomem Dunajca. Tradycja spływu na drewnianej tratwie zbudowanej z połączonych ze sobą wąskich łódek sięga pierwszej połowy XIX wieku. W trakcie spływu flisacy opowiadali o Pieninach ,przytaczając legendy o Janosiku oraz pokazywali najciekawsze miejsca na trasie. Nie mogło oczywiście zabraknąć w programie wycieczki zdobycia Trzech Koron-najwyższego szczytu Pienin Środkowych. Góra wznosi się około 500 metrów ponad otaczający ją teren. Trzy Korony pierwotnie zwano Pieninami. W 1834 roku pojawiła się w dokumentach nazwa Kronenberg (przetłumaczona na polski jako Korona), a od 1860 dopiero obecna nazwa. W 1906 r. wyznakowano pierwszą trasę turystyczną na szczyt. W 1929 r. Trzy Korony zostały przez polski rząd wykupione od prywatnych właścicieli.Ósmoklasiści wyjechali także w Szczawnicy kolejką na Palenicę i zwiedzili zamek w Niedzicy .Z pewnością te dwa dni obfitowały w wiele ciekawych momentów i dostarczyły uczestnikom wycieczki pozytywnych emocji.
>>Link do galerii<<
>>Link do galerii<<
Z wizytą w PieninachPo długiej przerwie uczniowie mogli wreszcie pojechać na szkolną wycieczkęCzytaj dalej
W dniach 20-21 września uczniowie klasy IV i V pod opieką mgr Anny Chromy, mgr Marty Master,mgr Małgorzaty Mlak i mgr Marty Gołuszki wybrali się w piękne polskie góry Pieniny. Ich wycieczka rozpoczęła się od przejścia turystyczną ścieżką przez Wąwóz Homole w Jaworkach.Chociaż pogoda nie za bardzo sprzyjała -padał deszcz i było zimno-młodzi turyści dotarli do celu ,a po drodze podziwiali florę i skałki wapienne, które tworzą ten wąwóz.Kolejnym punktem wycieczki w pierwszym dniu był spacer po Szczawnicy-mieście uzdrowiskowym położonym w dolinie potoku Grajcarek, który jest prawym dopływem Dunajca. Uczniowie spacerowali po Górnym i Dolnym Parku Zdrojowym, odwiedzili Pijalnię wód mineralnych, w której niektórzy nawet skosztowali leczniczej wody mineralnej. W tym dniu zobaczyli także ruiny zamku w Czorsztynie. Drugi dzień rozpoczął się od przejścia Wąwozem Jana Pawła II .Wąwóz Papieski mieści się na krańcu wsi Kluszkowce, u stóp Góry Wżdar. Nazwa wzięła się oczywiście od Papieża Polaka Jana Pawła II, w Wąwozie oznaczone jest miejsce, w którym papież, jeszcze jako kardynał Wojtyła, odprawił Mszę Świętą. Na szczycie uczniowie poznali legendę związaną ze smokiem, którego pomnik tam się znajduje. Droga powrotna była łatwiejsza ,ponieważ uczniowie zjechali na dół wyciągiem krzesełkowym. Dużą atrakcją na pewno był rejs statkiem po Jeziorze Czorsztyńskim ,w trakcie którego uczniowie mogli wysłuchać opowieści o historii Zalewu Czorsztyńskiego-sztucznego zbiornika wodnego na rzece Dunajec .Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzenie zamku “Dunajec” w Niedzicy. Został on wzniesiony w I połowie XIV wieku przez Kokosza Berzewiczego, jako fortalicja broniąca północnej granicy Węgier. Odtąd pozostawał w rękach węgierskich rodów do 1945 roku – chociaż po I wojnie światowej został włączony w granice Polski. Zamek był wielokrotnie modyfikowany. Ostatnimi właścicielami zamku była węgierska rodzina Salamonów. Po II wojnie światowej obiekt znajdował się w stanie zupełnej dewastacji. Po pracach inwentaryzacyjnych, projektowych i wykonawczych prowadzonych przez Kierownictwo Odnowienia Zamku Królewskiego na Wawelu, Ministerstwo Kultury i Sztuki w 1950 roku przekazało zamek w użytkowanie Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Stowarzyszenie nadal użytkuje obiekt i opiekuje się nim. W chwili obecnej na zamku mieści się muzeum oraz pokoje gościnne. Poza Zamkiem uczniowie zwiedzili także Wozownię W jej wnętrzu eksponowane się zabytkowe pojazdy konne pochodzące z lat 1900-1939. Można tam zobaczyć m.in.: bryczki pochodzące z Wytwórni Braci Buraków z Kielc, pojazdy z dawnych Kresów Wschodnich oraz sanie. Dwa dni poza domem minęły bardzo szybko. Mamy nadzieję, że dostarczyły one uczestnikom wycieczki wielu wrażeń...
Z wizytą w Pieninach
Po długiej przerwie uczniowie mogli wreszcie pojechać na szkolną wycieczkęCzytaj dalej
W dniach 20-21 września uczniowie klasy IV i V pod opieką mgr Anny Chromy, mgr Marty Master,mgr Małgorzaty Mlak i mgr Marty Gołuszki wybrali się w piękne polskie góry Pieniny. Ich wycieczka rozpoczęła się od przejścia turystyczną ścieżką przez Wąwóz Homole w Jaworkach.Chociaż pogoda nie za bardzo sprzyjała -padał deszcz i było zimno-młodzi turyści dotarli do celu ,a po drodze podziwiali florę i skałki wapienne, które tworzą ten wąwóz.Kolejnym punktem wycieczki w pierwszym dniu był spacer po Szczawnicy-mieście uzdrowiskowym położonym w dolinie potoku Grajcarek, który jest prawym dopływem Dunajca. Uczniowie spacerowali po Górnym i Dolnym Parku Zdrojowym, odwiedzili Pijalnię wód mineralnych, w której niektórzy nawet skosztowali leczniczej wody mineralnej. W tym dniu zobaczyli także ruiny zamku w Czorsztynie. Drugi dzień rozpoczął się od przejścia Wąwozem Jana Pawła II .Wąwóz Papieski mieści się na krańcu wsi Kluszkowce, u stóp Góry Wżdar. Nazwa wzięła się oczywiście od Papieża Polaka Jana Pawła II, w Wąwozie oznaczone jest miejsce, w którym papież, jeszcze jako kardynał Wojtyła, odprawił Mszę Świętą. Na szczycie uczniowie poznali legendę związaną ze smokiem, którego pomnik tam się znajduje. Droga powrotna była łatwiejsza ,ponieważ uczniowie zjechali na dół wyciągiem krzesełkowym. Dużą atrakcją na pewno był rejs statkiem po Jeziorze Czorsztyńskim ,w trakcie którego uczniowie mogli wysłuchać opowieści o historii Zalewu Czorsztyńskiego-sztucznego zbiornika wodnego na rzece Dunajec .Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzenie zamku “Dunajec” w Niedzicy. Został on wzniesiony w I połowie XIV wieku przez Kokosza Berzewiczego, jako fortalicja broniąca północnej granicy Węgier. Odtąd pozostawał w rękach węgierskich rodów do 1945 roku – chociaż po I wojnie światowej został włączony w granice Polski. Zamek był wielokrotnie modyfikowany. Ostatnimi właścicielami zamku była węgierska rodzina Salamonów. Po II wojnie światowej obiekt znajdował się w stanie zupełnej dewastacji. Po pracach inwentaryzacyjnych, projektowych i wykonawczych prowadzonych przez Kierownictwo Odnowienia Zamku Królewskiego na Wawelu, Ministerstwo Kultury i Sztuki w 1950 roku przekazało zamek w użytkowanie Stowarzyszeniu Historyków Sztuki. Stowarzyszenie nadal użytkuje obiekt i opiekuje się nim. W chwili obecnej na zamku mieści się muzeum oraz pokoje gościnne. Poza Zamkiem uczniowie zwiedzili także Wozownię W jej wnętrzu eksponowane się zabytkowe pojazdy konne pochodzące z lat 1900-1939. Można tam zobaczyć m.in.: bryczki pochodzące z Wytwórni Braci Buraków z Kielc, pojazdy z dawnych Kresów Wschodnich oraz sanie. Dwa dni poza domem minęły bardzo szybko. Mamy nadzieję, że dostarczyły one uczestnikom wycieczki wielu wrażeń...
Najmłodsi w Wygiełzowie16 września uczniowie klas I-III odwiedzili Nadwiślański Park EtnograficznyCzytaj dalej
Na szkolną wycieczkę dzieci na pewno czekały z utęsknieniem…Przez dłuższy czas nie można ich było przecież organizować, ale na szczęście wraz z nowym rokiem szkolnym znowu można poznawać piękne zakątki naszego kraju. Uczniowie klas I-III pod opieką mgr Teresy Łyczak, mgr Beaty Śliwy, mgr Beaty Pająk, mgr Bogusławy Czarniak, mgr Małgorzaty Trzebońskiej i mgr Anny Woźniak uczestniczyli w warsztatach zorganizowanych na terenie skansenu w Wygiełzowie.Poznali zwyczaje i zobaczyli stroje regionalne , wykonywali własnoręcznie korale i ozdabiali lniane torby.Mieli także okazję zwiedzić drewniany,zabytkowy kościół, zobaczyć szlachecki dwór i dawne narzędzia rolnicze.Nie zabrakło zabawy na placu zabaw i zakupów pamiątek. Wycieczka do Wygiełzowa na pewno wzbogaciła wiedzę jej uczestników i dostarczyła im wielu wrażeń.
>>Link do galerii<<
Najmłodsi w Wygiełzowie
16 września uczniowie klas I-III odwiedzili Nadwiślański Park EtnograficznyCzytaj dalej
Na szkolną wycieczkę dzieci na pewno czekały z utęsknieniem…Przez dłuższy czas nie można ich było przecież organizować, ale na szczęście wraz z nowym rokiem szkolnym znowu można poznawać piękne zakątki naszego kraju. Uczniowie klas I-III pod opieką mgr Teresy Łyczak, mgr Beaty Śliwy, mgr Beaty Pająk, mgr Bogusławy Czarniak, mgr Małgorzaty Trzebońskiej i mgr Anny Woźniak uczestniczyli w warsztatach zorganizowanych na terenie skansenu w Wygiełzowie.Poznali zwyczaje i zobaczyli stroje regionalne , wykonywali własnoręcznie korale i ozdabiali lniane torby.Mieli także okazję zwiedzić drewniany,zabytkowy kościół, zobaczyć szlachecki dwór i dawne narzędzia rolnicze.Nie zabrakło zabawy na placu zabaw i zakupów pamiątek. Wycieczka do Wygiełzowa na pewno wzbogaciła wiedzę jej uczestników i dostarczyła im wielu wrażeń.
>>Link do galerii<<
>>Link do galerii<<
Masz problem?-skorzystaj z pomocyRuszyła całodobowa,bezpłatna infolinia dla dzieci i rodzicówCzytaj dalej
Ruszyła całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i pedagogów „Pomagamy”. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci, młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów oraz prawników. Wsparcie można otrzymać także za pośrednictwem kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl. Nowy numer telefonu został uruchomiony na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki.Celem infolinii jest profilaktyka problemów dzieci i młodzieży, w tym następstw izolacji rówieśniczej spowodowanych stanem epidemii COVID-19. Istotne jest również odpowiednie wsparcie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży w ramach prowadzenia przez specjalistów infolinii interwencyjno-informacyjnej. Pod bezpłatny numer telefonu będzie mogła zadzwonić każda młoda osoba mająca problemy w domu, w szkole czy też w relacjach rówieśniczych.Po okresie izolacji wielu młodych ludzi musi sobie poradzić od nowa z różnego rodzaju relacjami i związanymi z tym emocjami. Niejednokrotnie dzieci są ofiarami przemocy i agresji – słownej, a także fizycznej ze strony rówieśników lub dorosłych, są coraz bardziej samotne, często nie mają z kim porozmawiać o swoich problemach. Dzięki nowej infolinii dzieci będą mogły skontaktować się ze specjalistami 24 godziny na dobę i otrzymać fachowe wsparcie w najtrudniejszych sytuacjach.Dynamicznie rozwijający się świat, przemoc w internecie, zmiany społeczne, których nie rozumieją nawet dorośli, mogą wydawać się przytłaczające dla młodych ludzi. Wiele negatywnych zjawisk społecznych – cyberprzemoc, zaburzenia odżywiania, zażywanie substancji psychoaktywnych, samookaleczanie to całkiem realne problemy, które wymagają interwencji specjalisty. Konsultanci infolinii „Pomagamy” są gotowi do świadczenia pomocy nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Każda osoba potrzebująca pomocy będzie mogła ją otrzymać.W ramach działań infolinii specjaliści świadczą również wsparcie osobom dorosłym, opiekunom i nauczycielom, którzy mają problemy z dorastającymi dziećmi.Wszystkie działania są realizowane bezpłatnie i anonimowo.
Masz problem?-skorzystaj z pomocy
Ruszyła całodobowa,bezpłatna infolinia dla dzieci i rodzicówCzytaj dalej
Ruszyła całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i pedagogów „Pomagamy”. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci, młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów oraz prawników. Wsparcie można otrzymać także za pośrednictwem kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl. Nowy numer telefonu został uruchomiony na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki.Celem infolinii jest profilaktyka problemów dzieci i młodzieży, w tym następstw izolacji rówieśniczej spowodowanych stanem epidemii COVID-19. Istotne jest również odpowiednie wsparcie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży w ramach prowadzenia przez specjalistów infolinii interwencyjno-informacyjnej. Pod bezpłatny numer telefonu będzie mogła zadzwonić każda młoda osoba mająca problemy w domu, w szkole czy też w relacjach rówieśniczych.Po okresie izolacji wielu młodych ludzi musi sobie poradzić od nowa z różnego rodzaju relacjami i związanymi z tym emocjami. Niejednokrotnie dzieci są ofiarami przemocy i agresji – słownej, a także fizycznej ze strony rówieśników lub dorosłych, są coraz bardziej samotne, często nie mają z kim porozmawiać o swoich problemach. Dzięki nowej infolinii dzieci będą mogły skontaktować się ze specjalistami 24 godziny na dobę i otrzymać fachowe wsparcie w najtrudniejszych sytuacjach.Dynamicznie rozwijający się świat, przemoc w internecie, zmiany społeczne, których nie rozumieją nawet dorośli, mogą wydawać się przytłaczające dla młodych ludzi. Wiele negatywnych zjawisk społecznych – cyberprzemoc, zaburzenia odżywiania, zażywanie substancji psychoaktywnych, samookaleczanie to całkiem realne problemy, które wymagają interwencji specjalisty. Konsultanci infolinii „Pomagamy” są gotowi do świadczenia pomocy nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Każda osoba potrzebująca pomocy będzie mogła ją otrzymać.W ramach działań infolinii specjaliści świadczą również wsparcie osobom dorosłym, opiekunom i nauczycielom, którzy mają problemy z dorastającymi dziećmi.Wszystkie działania są realizowane bezpłatnie i anonimowo.
Rozpoczęcie roku szkolnego 2021/20221 września-harmonogram i ważne informacje Czytaj dalej
Harmonogram rozpoczęcia roku szkolnego 2021/2022 w dniu 1 września 2021r 16.00 – MSZA ŚW. NA ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO DLA WSZYSTKICH UCZNIÓW!!! Uczniowie: przychodzą do szkoły w maseczkach, wchodzą wyznaczonym wejściem, dezynfekują ręce i udają się do wyznaczonej sali lekcyjnej. Spotkanie z Wychowawcami trwa 30 minut. Po spotkaniu Wychowawcy sprowadzają uczniów do wyjścia ze szkoły (zgodnie z harmonogramem). Rodzice: (poza Rodzicami uczniów kl. I) nie wchodzą do szkoły. Wychowawcy przekazują informacje dla Rodziców w formie papierowej, którą wręczą swoim wychowankom. Spotkania informacyjno- organizacyjne Wychowawców z Rodzicami odbywać się będą w godzinach popołudniowych w dniach 6-7 września według harmonogramu przekazanego uczniom 1 września oraz podanego na stronie internetowej szkoły i w ogłoszeniach w dzienniku elektronicznym. 8.30 – klasa VIII a – wejście wschód (od sali gimnastycznej) – sala 02 8.30 – klasa VII a – wejście wschód (od sali gimnastycznej) – sala 03 8.30– klasa VII b wejście wschód (od sali gimnastycznej) – sala 04 9.15 – klasa VI a – wejście wschód (od sali gimnastycznej) – sala 03 9.15 – klasa V a – wejście wschód (od sali gimnastycznej) – sala 04 9.15 – klasa IV a – wejście wschód (od sali gimnastycznej) – sala 02 Klasy I – III 9.00 – klasa I – wejście wschód (od sali gimnastycznej)- sala gimnastyczna. Wychowawca klasy pierwszej spotyka się z Uczniami i Rodzicami w sali gimnastycznej. Obowiązuje zachowanie dystansu. Rodzice zakładają maseczki. Obowiązuje dezynfekcja rąk lub rękawiczki ochronne. 9.00 – klasa II a – Punkt Filialny w Podolanach (klasa w części szkolnej) 9.00 – klasa III b – Punkt Filialny w Podolanach (klasa w części szkolnej) 9.00 – klasa III a – wejście główne- sala 01 (świetlica szkolna)
Rozpoczęcie roku szkolnego 2021/2022
1 września-harmonogram i ważne informacje Czytaj dalej
Harmonogram rozpoczęcia roku szkolnego 2021/2022 w dniu 1 września 2021r 16.00 – MSZA ŚW. NA ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO DLA WSZYSTKICH UCZNIÓW!!! Uczniowie: przychodzą do szkoły w maseczkach, wchodzą wyznaczonym wejściem, dezynfekują ręce i udają się do wyznaczonej sali lekcyjnej. Spotkanie z Wychowawcami trwa 30 minut. Po spotkaniu Wychowawcy sprowadzają uczniów do wyjścia ze szkoły (zgodnie z harmonogramem). Rodzice: (poza Rodzicami uczniów kl. I) nie wchodzą do szkoły. Wychowawcy przekazują informacje dla Rodziców w formie papierowej, którą wręczą swoim wychowankom. Spotkania informacyjno- organizacyjne Wychowawców z Rodzicami odbywać się będą w godzinach popołudniowych w dniach 6-7 września według harmonogramu przekazanego uczniom 1 września oraz podanego na stronie internetowej szkoły i w ogłoszeniach w dzienniku elektronicznym. 8.30 – klasa VIII a – wejście wschód (od sali gimnastycznej) – sala 02 8.30 – klasa VII a – wejście wschód (od sali gimnastycznej) – sala 03 8.30– klasa VII b wejście wschód (od sali gimnastycznej) – sala 04 9.15 – klasa VI a – wejście wschód (od sali gimnastycznej) – sala 03 9.15 – klasa V a – wejście wschód (od sali gimnastycznej) – sala 04 9.15 – klasa IV a – wejście wschód (od sali gimnastycznej) – sala 02 Klasy I – III 9.00 – klasa I – wejście wschód (od sali gimnastycznej)- sala gimnastyczna. Wychowawca klasy pierwszej spotyka się z Uczniami i Rodzicami w sali gimnastycznej. Obowiązuje zachowanie dystansu. Rodzice zakładają maseczki. Obowiązuje dezynfekcja rąk lub rękawiczki ochronne. 9.00 – klasa II a – Punkt Filialny w Podolanach (klasa w części szkolnej) 9.00 – klasa III b – Punkt Filialny w Podolanach (klasa w części szkolnej) 9.00 – klasa III a – wejście główne- sala 01 (świetlica szkolna)
Szkolny zestaw podręczników na rok 2021/2022
Szkolny zestaw podręczników na rok 2021/2022
Rekrutacja na świetlicę szkolną na rok szk. 2021-2022W dniach od 14 do 23 czerwca b.r. odbędzie się rekrutacja na świetlicę szkolną dla uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej na rok szkolny 2021/2022. Druk do pobrania znajduje się poniżej. Czytaj dalej
Można go również otrzymać w sekretariacie szkoły oraz w Przedszkolu w Podolanach. Wypełnione wnioski można składać w sekretariacie szkoły w w/w terminie w godzinach od 8.00 do 14. pobierz wniosek
Rekrutacja na świetlicę szkolną na rok szk. 2021-2022
W dniach od 14 do 23 czerwca b.r. odbędzie się rekrutacja na świetlicę szkolną dla uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej na rok szkolny 2021/2022. Druk do pobrania znajduje się poniżej. Czytaj dalej
Można go również otrzymać w sekretariacie szkoły oraz w Przedszkolu w Podolanach. Wypełnione wnioski można składać w sekretariacie szkoły w w/w terminie w godzinach od 8.00 do 14. pobierz wniosek
Dowóz uczniów w roku szkolnym 2021-2022 W dniach 14 – 23 czerwca 2021 r. będzie trwał nabór wniosków o dowóz uprawnionych uczniów z klas I-VIII SP do szkoły na rok szkolny 2021/2022. Druk do pobrania znajduje się poniżej.Czytaj dalej
Można go również otrzymać w sekretariacie szkoły. Wypełnione wnioski można składać w sekretariacie szkoły w w/w terminie w godzinach od 8.00 do 14.00 Dowóz przysługuje przy odległości z domu do szkoły obwodowej: powyżej 3 km – dla uczniów z klas I-IV – powyżej 4 km – dla uczniów z klas V-VIII wniosek
Dowóz uczniów w roku szkolnym 2021-2022
W dniach 14 – 23 czerwca 2021 r. będzie trwał nabór wniosków o dowóz uprawnionych uczniów z klas I-VIII SP do szkoły na rok szkolny 2021/2022. Druk do pobrania znajduje się poniżej.Czytaj dalej
Można go również otrzymać w sekretariacie szkoły. Wypełnione wnioski można składać w sekretariacie szkoły w w/w terminie w godzinach od 8.00 do 14.00 Dowóz przysługuje przy odległości z domu do szkoły obwodowej: powyżej 3 km – dla uczniów z klas I-IV – powyżej 4 km – dla uczniów z klas V-VIII wniosek
Letnia półkolonia W dniach 28 czerwca-2 lipca odbędzie się półkolonia. Przedstawiamy harmonogram zajęć. Czytaj dalej
28.06.2021 9.30 – 13.00 Wyjazd do Kalwarii Zebrzydowskiej – Przejście Dróżkami, zwiedzanie z przewodnikiem Sanktuarium Pasyjno – Maryjnego OO Bernardynów(pokój papieski, sukienki Matki Bożej, makieta klasztoru) i wizyta na komisariacie policji 29.06.2021 8.00-13.30 Wyjazd do Krakowa – zwiedzanie Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Wejście do Podziemi Rynku. Spacer po zabytkowym Krakowie – Sukiennice, Kościół Mariacki, Wawel 30.06.2021 9.00-12.30 Wyjazd do Lanckorony – zajęcia z przewodnikiem, wejście na ruiny zamku, zwiedzanie Izby Regionalnej 01.07.2021 9.00-13.00 Wyjazd do Wadowic do CK do kina na film familijny „Liliana Pędziwiatr” oraz spacer po rynku szlakiem Jana Pawła II 02.07.2021 9.30-13.00 Wyjazd do Wadowic – zwiedzanie wystawy meteorytowej „Skarby nie z tej Ziemi” w Muzeum Miejskim w Wadowicach z lekcją muzealną
Letnia półkolonia
W dniach 28 czerwca-2 lipca odbędzie się półkolonia. Przedstawiamy harmonogram zajęć. Czytaj dalej
28.06.2021 9.30 – 13.00 Wyjazd do Kalwarii Zebrzydowskiej – Przejście Dróżkami, zwiedzanie z przewodnikiem Sanktuarium Pasyjno – Maryjnego OO Bernardynów(pokój papieski, sukienki Matki Bożej, makieta klasztoru) i wizyta na komisariacie policji 29.06.2021 8.00-13.30 Wyjazd do Krakowa – zwiedzanie Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Wejście do Podziemi Rynku. Spacer po zabytkowym Krakowie – Sukiennice, Kościół Mariacki, Wawel 30.06.2021 9.00-12.30 Wyjazd do Lanckorony – zajęcia z przewodnikiem, wejście na ruiny zamku, zwiedzanie Izby Regionalnej 01.07.2021 9.00-13.00 Wyjazd do Wadowic do CK do kina na film familijny „Liliana Pędziwiatr” oraz spacer po rynku szlakiem Jana Pawła II 02.07.2021 9.30-13.00 Wyjazd do Wadowic – zwiedzanie wystawy meteorytowej „Skarby nie z tej Ziemi” w Muzeum Miejskim w Wadowicach z lekcją muzealną